Jak wygląda rynek mody w Polsce z perspektywy klientów? 

W listopadzie 2018 roku KPMG opublikowało raport „Rynek mody w Polsce”, z którego wynika, że 46% Polaków interesuje się modą. Prawie połowa z nich swoje inspiracje czerpie ze stron internetowych firm odzieżowych, a 34% szuka natchnienia w portalach modowych i czasopismach. Blisko 25% Polaków deklaruje, że podąża za własnym stylem i nie szuka inspiracji. Prawie połowa ankietowanych deklaruje, że na "modowe" zakupy miesięcznie nie wydaje więcej niż 10% swoich miesięcznych zarobków. 

 

Luksus w polskich szafach 

Tylko 28% Polaków posiada w swoich szafach rzeczy, które uważa za luksusowe. Najczęściej są to okrycia wierzchnie (30%), rzadziej garnitury i garsonki (18%).  Tylko 4% Polaków przyznaje się do kupowania luksusowych dodatków, a najmniej  osób decyduje się na zakup ekskluzywnej bielizny (1%).  Polacy przyznają, że na zakup tego typu odzieży czy dodatków, jednorazowo nie wydali więcej niż 1000 zł. 

1

Źrodło: Grafika pochodzi z raportu KPMG "Rynek mody w Polsce", strona 21.  

 

Te wyniki mogą być o tyle zaskakujące, że aż dla 40% Polaków to właśnie buty są jednym z najważniejszych elementów ubioru i właśnie na nie zwracają największą uwagę kompletując swoją garderobę.  Osoby preferujące styl biznesowy najczęściej skupiają się na dodatkach takich jak: zegarki czy też modne, ponadczasowe torebki, a okrycia wierzchnie stanowią istotny element garderoby tylko dla 33% ankietowanych. 

 

Ile wydajemy na zakupy? 

Najczęściej kupujemy produkty, które ulegają szybkiemu zużyciu (ubrania, bielizna) - prawie połowa z nas deklaruje, że tego typu zakupy robi przynajmniej raz w miesiącu. Obuwie nabywane jest sezonowo – raz na pół roku, a akcesoria i galanteria raz do roku lub rzadziej. Zdaniem przedsiębiorców  biorących udział w badaniu, na przestrzeni ostatniego roku znacznie zwiększyła się częstotliwość dokonywania zakupów.  Decyzja o nabyciu kolejnej rzeczy najczęściej jest przemyślana, wynika z konkretnej potrzeby i bardzo rzadko wiąże się z impulsem czy chwilową zachcianką. 

Co drugi konsument w Polsce na zakup odzieży i obuwia poświęca maksymalnie 10% swoich zarobków netto, 32% ankietowanych deklaruje, że na ten cel przeznacza od 10 do 24% miesięcznych zarobków.  Zakładając , że wysokość średniej krajowej wynosi 3000 zł netto, to możemy założyć, że blisko połowa konsumentów na ten cel wydaje 300 zł miesięcznie.  Sytuacja wygląda zdecydowane inaczej w przypadku osób, które śledzą trendy i interesują się modą  - zdecydowanie częściej przeznaczają na zakup ubrań i dodatków nawet połowę swoich miesięcznych zarobków. 

 

Jakie czynniki wpływają na wybór miejsca zakupu?

Nie lubimy przeznaczać zbyt dużo czasu na zakupy dlatego jednym z czynników decydującym o wyborze sklepu jest, oprócz szerokiego asortymentu oraz korzystnych cen - jego lokalizacja. Dla 15% ankietowanych czynnik jakości obsługi odgrywa najważniejszą rolę w wyborze sklepu. 

2

Źródło: Grafika pochodzi z raportu KPMG "Rynek mody w Polsce", strona 28.  

Osoby, które interesują się modą i zwracają uwagę na asortyment sklepu oraz prestiż, zdecydowanie częściej wybierają dany sklep ze względu na profesjonalną obsługę oraz komfort zakupów. Nieco inne zdanie na ten temat mają przedsiębiorcy, którzy twierdzą, że aż 74% konsumentów w wyborze odpowiedniego sklepu kieruje się przede wszystkim ceną.  

Opinie o wybranym sklepie obuwniczym znajdziesz na portalu Jakości Obsługi 

Decydując się na zakup danego ubrania lub butów, osoby preferujące styl casualowy oraz klasyczny częściej kierują się modną marką oraz zgodnością z trendami. Osoby, ubierające się formalnie, i biznesowo, częściej patrzą na cenę ubrań oraz jakość obuwia. 

Polacy najczęściej dokonują zakupów w sklepach sieciowych (65%) oraz butikach, które w ofercie mają wiele różnych marek. Prawie 30% respondentów uważa, że najczęściej wybierają sklepy z odzieżą używaną (tzw. second handy) oraz bazary lub targi. 

Opinie o wybranym sklepie odzieżowym znajdziesz na portalu Jakości Obsługi

 

Artykuł został oparty na danych zamieszczonych w raporcie "Rynek mody w Polsce", opublikowanym przez KPMG Sp. z o. o.  Badanie konsumencie zostało zrealizowane metodą ankiet internetowych CAWI wśród członków panelu internetowego firmy Norstat na reprezentatywnej próbie 543 dorosłych kobiet i mężczyzn z 10 największych miast w Polsce. 

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Dodaj opinię

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja - dołącz do programu

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Szczegóły znajdziesz w Polityce prywatności

Zrozumiałem