Od kilku lat panuje przekonanie, że niemieckie produkty są lepsze jakościowo niż te same, które możemy nabyć w Polsce. UOKIK postanowił w końcu sprawdzić, jak to wygląda w rzeczywistości i porównał produkty oferowane klientom w Polsce i Europie Zachodniej.
Problem podwójnych standardów jakości nagłośniono w 2017 roku, kiedy czeska europosłanka Věra Jourová podjęła ten temat podczas obrad Komisji Europejskiej. Wtedy też zwrócono uwagę na nieuczciwe praktyki, jakie stosują firmy, które sprzedają swoje produkty na rynku w zachodniej oraz środkowo-wschodniej Europie. Problem ten dotyczy bardzo szerokiej gamy produktów, w tym detergentów i produktów spożywczych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta skontrolował 101 produktów, z czego 12 z nich w znacznym stopniu różniły się jakościowo. Badania wykazały różnice, chociażby w produktach, które najczęściej bierzemy za przykład, że w Niemczech są lepsze niż w u nas. Są to m.in. żelki Haribo, które w Polsce mają więcej smaków jabłkowych i cytrynowych, a na niemiecki rynek trafia więcej truskawkowych i ananasowych. Z kolei kawa Nescafe Classic jest mocniejsza na zachodzie Europy.
Pod koniec 2017 roku rozpoczęły się pierwsze testy porównawcze produktów, które można zakupić w Polsce i w Niemczech. Sprawdzono 37 par produktów, w tym wyroby cukiernicze, soki i napoje, przetwory owocowo-warzywne, przetwory mleczne, przetwory mięsne i rybne, kawy i herbaty, dania gotowe dla dzieci, a także wyroby ekologiczne z chronionymi oznaczeniami. Które produkty wykazały istotną różnicę w jakości?
Oprócz wykrycia „podwójnej jakości” kontrolerzy zauważyli także różnicę w cenie. Jak wynika z badań, ceny 22 produktów były średnio o 20% wyższe niż w Niemczech. Dotyczy to głównie produktów, które zostały wyprodukowane za naszą zachodnią granicą.
Kolejne testy zostały przeprowadzone w II kwartale 2018 roku. Tym razem UOKiK porównał produkty, które były produkowane na polski i zachodni rynek. Pod lupę trafiły wyroby, które miały taką samą markę handlową oraz opakowania. Te, które zostały zakupione w Polsce, musiały mieć oznakowanie w języku polskim oraz inne wersje językowe. Do badań wykorzystano produkty zakupione głównie w sklepach na terenie Polski, a także 10 pochodzących ze sklepów w Niemczech. Łącznie oceniono 64 pary produktów z niemalże takich samych grup asortymentowych jak w pierwszych testach. Dodatkowo pojawiły się przekąski i sosy. W 8 produktach oferowanych w Polsce odnotowano niższą jakość. Tylko w przypadku 2 produktów sprzedawanych w naszym kraju wykazano lepsze cechy jakościowe.
Jeśli zauważyłeś różnice w jakości produktów zakupionych w Polsce i za granicą podziel się tym z innymi konsumentami. Napisz swoją opinię na www.jakoscobslugi.pl - Twój głos ma znaczenie!
Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach
Dodaj opinięPolski Program Jakości Obsługi od 11 lat monitoruje poziom zadowolenia i satysfakcji społeczności zakupowej w Polsce. Pomagamy konsumentom w wyborze firm spełniających ich oczekiwania, a firmom - w poprawie jakości obsługi.
Copyright © 2018 Grupa VSC. Design by +coal.
Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Szczegóły znajdziesz w Polityce prywatności
Zrozumiałem