2,7 mln złotych za sprzedaż na pokazach. UOKiK nakłada karę na firmę VGET

UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET Polska, która wprowadzała klientów w błąd podczas pokazów handlowych. Spółka zapraszała konsumentów na bezpłatne badania, po czym oferowała zakup produktów, które miały wyleczyć zdiagnozowane choroby.

Postępowanie przeciwko VGET wszczęto w lutym tego roku, po skardze Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Suwałkach oraz na podstawie informacji, które pojawiały się w mediach. Pracownicy UOKiK wzięli udział w organizowanym przez spółkę pokazie, wcielając się w rolę tajemniczych klientów.

Jak się okazało, firma VGET telefonicznie oferowała udział w bezpłatnych badaniach w ramach akcji „Akademia Zdrowia” lub „Zdrowa Polska”, nie ujawniając tym samym handlowego charakteru pokazu. Podczas prezentacji goście byli badani urządzeniem AM Scan, po czym pracownicy spółki przedstawiali rzekomo zdiagnozowaną chorobę. Następnie nawiano uczestników do zakupu sprzętu, który miał pomóc im zwalczyć wykryte dolegliwości.

UOKiK ustalił także, że urządzenie AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a sprzedawane sprzęty nie leczą chorób. W takiej sytuacji uczestnicy pokazów byli wprowadzani w błąd, a interpretowane wyniki badań mogły wpływać na decyzje zakupowe konsumentów. Dodatkowo przedstawiciele VGET informowali, że urządzenia sprzedawane są po cenie promocyjnej, co okazało się nieprawdą. Sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty.

W związku z tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę VGET Polska karę w wysokości ponad 2,7 mln złotych oraz obowiązek natychmiastowego zaniechania stosowania nieuczciwych praktyk. Co więcej, firma musi poinformować o decyzji wszystkich klientów, z którymi została zawarta umowa w okresie 1.01.2017 – 24.06.2019.

- To bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

źródło: UOKiK

 

Przeczytaj także:

Netia dzwoniła do klientów bez ich zgody
Telemarketing bez zgody klientów. UOKiK nakłada kary finansowe na przedsiębiorstwa.

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Dodaj opinię

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja - dołącz do programu

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Szczegóły znajdziesz w Polityce prywatności

Zrozumiałem