materiały prasowe Jeronimo Martins Polska/ Biedronka

 

Biedronka ukarana przez UOKIK.
Ma zapłacić 115 mln zł

Cena przy kasie inna niż na półce i brak informacji o cenie towaru to nieprawidłowości zgłaszane przez klientów Biedronki. UOKiK nałożył na sieć karę 115 mln zł za naruszanie praw konsumentów.

W ostatnim czasie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta spływały skargi klientów Biedronki, które świadczyły o nieprawidłowym uwidacznianiu cen w sklepach. Zgłoszenia dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko spółce zarządzającą siecią – Jeronimo Martins Polska. Inspekcja Handlowa na polecenie Prezesa UOKiK przeprowadziła kontrolę w sklepach. Jak się okazało skala nieprawidłowości była ogromna, a sama praktyka trwa co najmniej od 2016 roku.

 

Przy kasie wyższe ceny

Pod koniec 2019 roku pojawiły się informacje o wszczęciu postępowania przeciwko spółce Jeronimo Martins Polska. Już wtedy Inspekcja Handlowa otrzymała ponad 200 skarg na nieprawidłowe prezentowanie cen w Biedronce. Inspektorzy potwierdzili te zawiadomienia podczas przeprowadzanych kontroli. Jak wynika ze zgłoszeń, które otrzymał UOKiK, a także z opinii zgłoszonych na portalu jakoscobslugi.pl, klienci Biedronki często płacili za produkty więcej niż wskazywała na to cenówka przy towarze lub informacja w gazetkach promocyjnych. Dopiero przy kasie lub po otrzymaniu paragonu konsumenci dowiadywali się, że rachunek jest wyższy niż powinien. W takim wypadku klientowi przysługuje prawo zakupu towaru po niższej cenie lub zwrot różnicy nadpłaconej kwoty, jednak i w tym wypadku pracownicy sklepu nie respektowali przepisów:

„Cena umieszczona na lodówce w sklepie informowała o tym, że do dnia 31.08.19 r. cena za lody Carte D'Or wynosi 10,99 zł. Lody te były objęte promocją do tego dnia i też tego dnia dokonałem ich zakupu (...). Niestety po płatności okazało się, że na paragonie została naliczona cena w wysokości 15,99 zł.” ~ jedna ze skarg konsumentów (pisownia oryginalna)

„Chciałem zakupić kwiatek prymulka za 2.89. A przy kasie naliczyło mi 7.99. Poprosiłem kierownika o wyjaśnienie i zwrot nadpłaconej kwoty. Niestety nie wyraził zgody. Poinformowano mnie żebym dzwonił na infolinię sklepu.” ~ jedna ze skarg konsumentów (pisownia oryginalna)

Opinie użytkownika portalu jakoscobslugi.pl nt. sklepu Biedronka:

„Ceny wystawione różnią się od nabijanych na kasie (…).”~Klient_N8oC

 

Biedronka – brak informacji o cenie

Opisane przez klientów sytuacje wskazywały również na fakt, że w Biedronce ciężko znaleźć ceny produktów. Żeby dowiedzieć się ile kosztuje dany produkt trzeba było wybrać się na poszukiwania czytnika cen lub prosić o pomoc pracowników sklepu, jednak nie zawsze byli oni chętni do odpowiedzi na pytania klientów.

Opinie użytkownika portalu jakoscobslugi.pl nt. sklepu Biedronka:

„Często widzę puste półki bez towaru, kasjerki nie zawsze chętnie pomagają, brakuje cen lub są po prostu nieaktualne (…).”~Klient_ABcl

„W sklepie brak porządku, połowa asortymentu którą chciałem zakupić nie posiada aktualnych cen (…).” ~Klient_dqJl

Zgodnie z obowiązującym prawem to na sprzedawcy spoczywa obowiązek uwidocznienia informacji o towarze i umożliwienie klientowi zapoznanie się z ceną, zanim zdecyduje się na zakup. W przeciwnym wypadku jest to naruszenie praw konsumenta. 

Spółka tłumaczy się z wykrytych nieprawidłowości niezamierzonymi błędami ludzkimi, które doprowadziły do braku cen lub jej aktualizacji. Ponadto przedstawiciele JMP nie zgadzają się z decyzją UOKiK, która w ich opinii jest „niezasłużona i nieuczciwa”.  Zdaniem przedstawicieli Urzędu Konkurencji i Konsumentów nie jest to usprawiedliwienie dla tego typu zdarzeń.

 

115 mln kary dla Biedronki

Decyzją Prezesa UOKiK na spółkę nałożoną tak wysoką karę, ponieważ praktyka stosowana przez Biedronkę przez kilka lat spowodowała straty finansowe Polaków oraz przyczyniła się do bezpodstawnego wzbogacenia się sieci. 

Oprócz kary pieniężnej Biedronka jest zobowiązana także do rozmieszczenia w sklepach informacji o prawach konsumentów przysługującym im jeśli cena na półce różni się od tej przy kasie.

Prawa Konsumenta - zobacz jakie prawa Ci przysługują

Jeśli i Tobie zdarzyła się taka sytuacja w Biedronce lub sklepie innej sieci, dodaj opinie! Podziel się swoimi doświadczeniami i miej realny wpływ na jakość obsługi w Polsce.

Dodaj opinie

 

 

źródło: uokik.gov.pl, wiadomoscihandlowe.pl

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Dodaj opinię

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja - dołącz do programu

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Szczegóły znajdziesz w Polityce prywatności

Zrozumiałem