Co czeka Polaków w 2023 roku?

Nowy rok mogliśmy przywitać pełną parą dzięki rekordowo ciepłej pogodzie, która prezentowała się mocno na plusie. Początek 2023 roku przywitał nas również nowymi zmianami w handlu. Czy są one korzystne dla klienta? Czy możemy dalej obawiać się inflacji? Na te i jeszcze inne pytania odpowiemy Wam w poniższym artykule!


Co niepokoi Polki i Polaków w nowym roku?


Jak wynika z badania Garden of Words i SW Research - największym zmartwieniem, dla aż 80,5% respondentów, jest sytuacja ekonomiczna, przede wszystkim inflacja i wzrost rat kredytów. Na drugim miejscu, z nieco mniejszym wynikiem (66%), znalazła się ogólna polityka rządu, z którą dani respondenci się nie zgadzają. Dodatkowo zdecydowana większość badanych (62,1%) obawia się również zagrożenia militarnego ze strony Rosji.


Co zaskakujące, sytuacja ekonomiczna i działania rządu wyraźnie przyćmiewają zmartwienia osobiste lub związane ze zdrowiem.


A jak przedstawiają się dane w przypadku podziału na Polki i Polaków?


Sytuacja ekonomiczna w podobnym stopniu niepokoi Polki i Polaków, bez względu na wiek czy miejsce zamieszkania. Obawy dotyczące polityki rządu w równym stopniu zadeklarowali mieszkańcy wsi, jak i miasta – w tym również tych największych. Jednak w tym przypadku mocno różnicują się kryteria związane z wiekiem – obawy związane z polityką rządu zadeklarowało 73,2% najmłodszych i 66,3% najstarszych mieszkańców miast.


– Wyniki korelują z danymi, jakie otrzymaliśmy w przekrojowym badaniu postaw Polek i Polaków, przeprowadzonym w pierwszym kwartale 2022 r. Respondentki i respondenci zwrócili wówczas uwagę na obszary, którymi pilnie powinien zająć się rząd. W kolejności wskazań były to:


-poprawa stanu służby zdrowia,

-ograniczenie inflacji,

-rozwój gospodarczy,

-przywrócenie praworządności/państwa prawa,

-zatrzymanie wzrostu podatków

– tłumaczy współwłaściciel agencji Garden of Words.



Przewidywania związane z e-commerce na nowy rok


Według Pawła Szukalskiego, członka zarządu Comperia.pl SA udział handlu internetowego będzie rósł, pomimo powrotu po pandemii części konsumentów do sklepów stacjonarnych. Komentujący zwraca uwagę na nastroje konsumenckie, które od pewnego czasu nie są sprzyjające. Polacy raczej zaciskają i będą zaciskać pasa, a podczas zakupów kilka razy zastanowią się przed finalizacją. Zatem głównym wyzwaniem dla przedsiębiorców będzie udostępnienie dodatkowych możliwości finansowania, np. płatności odroczonych czy raty 0 %, których e-klienci będą z pewnością poszukiwać.


Wielkim wyzwaniem dla sklepów będzie natomiast utrzymanie darmowych i szybkich dostaw, do których przyzwyczaili się klienci. Ceny u operatorów logistycznych już rosną, od stycznia dojdzie wyższy VAT na benzynę co jeszcze bardziej podniesie koszty. Sprzedawcy będą musieli kalkulować, by nie stracić klientów nie lubiących płacić za dostawę, ale też by nie dokładać do interesu – skomentował pod koniec 2022 roku Krzysztof Bartnik, prezes i założyciel IMKER.


Zmiany w handlu internetowym od 2023 roku


- Od tego roku sprzedawca będzie musiał informować, jeśli weryfikuje opinie klientów. UOKiK twierdzi, że każda firma, która publikuje recenzje w Internecie, będzie musiała informować, jak weryfikuje ich autentyczność. Zdaniem prawników przepisy nie nakładają takiego obowiązku.


- Jawna informacja o obniżeniu ceny. Zgodnie z ustawą przedsiębiorcy mają informować klientów o najniższej cenie produktu lub usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.


- Łatwiejszy i szybszy kontakt ze sprzedawcą. Może wydawać się to niewielką rzeczą, lecz istotną – obowiązek podawania przez przedsiębiorców kontaktowego numeru telefonu, który wcześniej nie był wymagany.


- Dla konsumentów, zwłaszcza starszych, szczególnie ważne są zmiany dotyczące umów na odległość. Ustawa przewiduje, że jeśli konsument zawarł umowę podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania albo wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, może w terminie 30 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Dotychczas termin ten wynosił 14 dni.


Podsumowanie 2022 roku


Jak co roku Polski Program Jakości Obsługi przeprowadził badanie satysfakcji konsumentów w Polsce. W ciągu minionego roku użytkownicy naszej platformy jakoscobslugi.pl, ocenili kilka tysięcy firm. W ramach badania analizowany jest przede wszystkim wskaźnik jakości obsługi, czyli ogólny poziom zadowolenia klientów. Z naszego badania wynika, że wskaźnik ten z roku na rok spada:


- wskaźnik PL w 2020 roku: 78,2

- wskaźnik PL w 2021 roku: 78,0

- wskaźnik PL w 2022 roku: 76,4


Co spowodowało zatem nagłe pogorszenie nastrojów konsumentów? W minionym roku ograniczeń było już niewiele, liczba zachorowań spadała, a świat zaczął powoli wracać do codzienności, jaką znał sprzed pandemii. Jednak na początku roku 2022 wybuchła wojna w Ukrainie, przez co znacznie pogorszył się stan gospodarki ekonomicznej. Do tego szalejąca inflacja i marne nastroje konsumenckie przyczyniły się do pogorszenia krajowego wskaźnika jakości obsługi.


Mimo to ogólnopolski wskaźnik jakości obsługi wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Większość firm bardzo dobrze radziła sobie z reagowaniem na potrzeby klientów i potrafiła odpowiednio zadbać o ich satysfakcję. Warto zwrócić uwagę również na to, że od 3 lat wskaźnik jakości obsługi nie spadł poniżej 75%, co jest bardzo dobrą informacją dla wszystkich uczestników rynku w Polsce.


Które branże wzmocniły, a które pogorszyły swój wynik?


Największy wzrost możemy zaobserwować w kategoriach::

-Uroda, drogerie i perfumerie – 79% czyli o 5,6 pkt. proc. więcej niż w roku poprzednim,

-Urzędy i instytucje wynikiem 69,6% (więcej o 3,5 pkt. proc.),

-Zdrowie, apteki i medycyna z wynikiem 73,5%, czyli więcej o 3 pkt. proc.


Z naszych danych wynika, że najgorzej poradziły sobie firmy reprezentujące kategorie „Transport i komunikacja zbiorowa” – wskaźnik wyniósł zaledwie 59%, czyli aż o 7,4 pkt. proc. niż w roku poprzednim. Duży spadek odnotowała także branża sportu i rekreacji. W 2022 roku osiągnęła wynik słabszy o 6,7 pkt. proc.


Jak oceniacie firmy w pierwszych tygodniach nowego roku? 

DODAJ OPINIĘ!

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja!

Aktualności

Znamy już niemal wszystkie Gwiazdy Jakości Obsługi 2024! [AKTUALIZACJA]

Gwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...

Czytaj więcej

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez firmy przy obsłudze klienta? Sprawdź, jak ich unikać!

Obsługa klienta odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej firmy. Niestety, nawet najlepiej prosperujące przedsiębiorstwa popełniają błędy, które mogą zaszkodzić ich reputacji i relacji z klientami. Dowiedz...

Czytaj więcej

Konkurs Wielkanocny ,,Rozbij pisankę" - Regulamin

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie "Rozbij pisankę"!Aby wziąć udział w konkursie wystarczy:1. Dodać cztery opinie tekstowe na stronie jakoscobslugi.pl do czterech...

Czytaj więcej

Strefa Gwiazd Jakości Obsługi