Czy Polacy pamiętają o bezpieczeństwie podczas e-zakupów?

Czy Polacy pamiętają o bezpieczeństwie podczas e-zakupów? 

Badanie Santander Consumer Banku pokazało, że blisko 90 proc. Polaków korzysta z Internetu, z czego większość z nich korzysta z dostępu do sieci każdego dnia. Liderami, jak można się domyślić, w cyfrowej aktywności są dwudziesto- i trzydziestolatkowie. Jednak nie zmienia to faktu, że osoby starsze coraz częściej łączą się z wirtualnym światem. Czy Polacy są świadomi cyberprzestępstw? Czy uważają podczas zakupów online? Sprawdźcie już teraz!  

 

Polacy w Internecie 

Aktywnych konsumentów online jest coraz więcej, głównie spowodowane jest to wzrostem popularności e-zakupów. Jednak czy świadomość czyhających na nas cyberzagrożeń jest równie wysoka? Jak wynika z badania banku, osoby młode uważają swoją wiedzę, odnośnie niebezpieczeństw w sieci, za dobrą bądź bardzo dobrą. Świadczy to o ich pewności względem tego tematu. Dodatkowo nikt z tej grupy wiekowej nie ocenił swojej świadomości w tym obszarze jako niską. Podobnie jest także w przypadku millenialsów – oni również ocenili się w tym obszarze na bardzo dobrym poziomie. Tylko 7 proc. ankietowanych z tej grupy wiekowej sądzi, że ma małą lub bardzo małą wiedzę odnośnie cyberzagrożeń. Najgorzej wypadły osoby powyżej 60 roku życia. Uważają oni, że ich wiedza w zakresie internetowych niebezpieczeństw z pewnością nie jest na dobrym poziomie.  

 

Cyberprzestępstwa. Co powinniśmy wiedzieć? 

Badanie „Bezpieczni na e-zakupach 2022” uwzględniało sprawdzenie znajomości dwóch istotnych pojęć dotyczących cyberzagrożeń. Pierwszym z nich był phishing, czyli podszywanie się pod inną osobę bądź instytucję w celu wyłudzenia danych. Niepokojące dane ukazują, że tego terminu nie znało aż 84 proc. ankietowanych osób.  Natomiast skiming, czyli kolejne z najpopularniejszych przestępstw mających związek z bankowością elektroniczną i obrotem bezgotówkowym, jest znane tylko dla 23 proc. badanych. Ponad połowa Polaków (65 proc.) kompletnie nie wiedziała, co ten termin oznacza, a pozostali udzielili błędnych odpowiedzi.  

Brak znajomości podstawowych pojęć i metod oszustw tylko utwierdza, że Polacy posiadają znikomą wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa. Dodatkowo niepokojący jest fakt, że większość z nas codziennie korzysta z Internetu, a bez odpowiednej wiedzy z tego zakresu możemy z łatwością paść ofiarą ataku cyberprzestępcy.  

Zatem skąd najczęściej czerpiemy wiedzę o zagrożeniach w sieci? Jak wynika z badania banku, większość czyta artykuły online, następnie strony internetowe banku lub urzędu oraz znajduje potrzebne informacje w mediach społecznościowych. Mniej popularne kanały do czerpania wiedzy w tym zakresie to jednakowo – rodzina i znajomi oraz telewizja, a następnie webinary i podcasty.  

 

Bezpieczeństwo podczas e-zakupów 

Zdobycie zaufania klienta jest bardzo ważne i z pewnością nie kończy się wraz ze złożeniem zamówienia. Na wiarygodność e-sklepu wpływa wiele czynników. Badanie pokazało, że najistotniejsze są pozytywne opinie – jednak zbyt duża ilość również może okazać się niepokojąca. Następnie popularność i znajomość danej marki oraz transparentność najważniejszych danych kontaktowych. Dla niektórych konsumentów ważną opcją jest możliwość płatności za pobraniem, ale również za pośrednictwem znanych operatorów. Obecność sklepu w social mediach budzi zaufanie tylko 4 proc. respondentów. 

Uczciwość e-sklepu czasem może być trudna do rozpoznania. Zatem jak dbać o bezpieczeństwo zakupów online? Autorzy badania przedstawili ciekawe dane, z których wynika, że ponad połowa respondentów zachowuje korespondencje ze sprzedawcą oraz dowody zakupu. Kolejną formą ostrożności, która również cieszy się dużą popularnością jest wcześniejsza weryfikacja wiarygodności e-sklepu i dokładne sprawdzanie danych do przelewu przed przesłaniem pieniędzy. Niektórzy konsumenci korzystają z ubezpieczenia swoich zakupów - jednak to rozwiązanie nie jest bardzo popularne w Polsce - oraz używają osobnej karty tylko do zakupów w sieci.  Niestety z badania również wynika, że aż 15 proc. ankietowanych nic nie robi w kierunku swojego bezpieczeństwa podczas zakupów internetowych. 

-Takie zachowanie daje pole do popisu oszustom – ostrzega Patryk Perliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi, Santander Consumer Bank. – Tak częste korzystanie z Internetu, jakie deklaruje większość badanych, powinno nieść za sobą większą świadomość cyberzagrożeń, których można doświadczyć również podczas zakupów w sklepie internetowym. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla naszego bezpieczeństwa. 

 

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001. 

 

Źródło: RAPORT POLAKÓW PORTFEL WŁASNY „Bezpieczni na e-zakupach 2022”

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja!

Aktualności

Znamy już niemal wszystkie Gwiazdy Jakości Obsługi 2024! [AKTUALIZACJA]

Gwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...

Czytaj więcej

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez firmy przy obsłudze klienta? Sprawdź, jak ich unikać!

Obsługa klienta odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej firmy. Niestety, nawet najlepiej prosperujące przedsiębiorstwa popełniają błędy, które mogą zaszkodzić ich reputacji i relacji z klientami. Dowiedz...

Czytaj więcej

Konkurs Wielkanocny ,,Rozbij pisankę" - Regulamin

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie "Rozbij pisankę"!Aby wziąć udział w konkursie wystarczy:1. Dodać cztery opinie tekstowe na stronie jakoscobslugi.pl do czterech...

Czytaj więcej

Strefa Gwiazd Jakości Obsługi