Rynek e-commerce przeżywa prawdziwy boom zakupowy. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w sieci nie tylko u polskich, ale również zagranicznych sprzedawców. Kupujemy dosłownie wszystko – od ubrań, po książki, bilety, sprzęt AGD czy nawet samochody. Jak w gąszczu ofert odnaleźć tą, która jest uczciwa? Przede wszystkim należy być ostrożnym – nawet sklepy, które na pierwszy rzut oka wyglądają bardzo przyjaźnie, mogą okazać się prawdziwymi oszustami.
Według raportu E-Commerce w Polsce 2020 zrealizowanego przez firmę Gemius, już ponad 70% konsumentów kupuje online. Opinie o danym sklepie wciąż stanowią najwyższe źródło wiarygodności aż dla 50% kupujących. Zanim zaczniemy więc zakupy w Internecie, to jednym z pierwszych kroków powinno być sprawdzenie opinii o danym sprzedawcy. Rzetelna informacja uzyskana od poprzedniego kupującego może być nie tylko przestrogą, ale również stanowić potwierdzenie do słuszności naszych działań.
Wejdź na portal Jakość Obsługi i sprawdź opinie o interesującym Cię sklepie>>
W przypadku sklepów internetowych zastanawiająca może być również brak aktywności w mediach społecznościowych. Pomimo tego, że posiadanie swojego profilu na Facebooku nie jest obowiązkiem, to jednak jego brak może dać dużo do myślenia.
W regulaminie sklepu czy też polityce prywatności muszą być zawarte wszystkie dane sprzedawcy wraz z adresem oraz numerem NIP. Takie informacje możemy zestawić z tymi podanymi w KRS (w przypadku gdy sprzedawcą jest spółka) czy w CEIDG (w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych). Jeśli dane zgadzają się ze sobą, to przed dokonaniem płatności porównaj je raz jeszcze z danymi podanymi do przelewu.
Może się zdarzyć, że spółka została legalnie zarejestrowana w Polsce i jej dane nie budzą naszych zastrzeżeń. Wtedy warto przyjrzeć się temu kto ją prowadzi, lub jak długo jest obecna na rynku. W tym celu możesz posłużyć się Internetowym Monitorem Sądowym i Gospodarczym. Jeśli dana osoba np. założyła wiele spółek z możliwie najniższym kapitałem lub w Internecie, nie ma na jej temat żadnej informacji, to nie jest to jednoznaczne z chęcią popełnienia przestępstwa, ale powinno nas to zastanowić. |
W każdym możliwym miejscu powinniśmy dążyć do tego, aby za nasze zakupy płacić kartą. Dlaczego? Ponieważ, zarówno Visa, jak i MasterCard mają wdrożone procedury Chargeback, które pozwalają na zwrot środków za transakcję w przypadku gdy nosi ona znamiona oszustwa, nastąpiła pomyłka techniczna w rozliczeniu transakcji lub kiedy nie jesteśmy zadowoleni z produktu, lub usługi (dostarczony towar był niezgodny z opisem, usługa nie została wykonana itd.). Oszustom zależy na tym, aby nie korzystać z pośredników płatności, głównie dlatego, że przed przyjęciem sklepu do grona partnerów, przeprowadzana jest weryfikacja, podczas której wysoce prawdopodobne jest, że wyjdzie na jaw fakt, że sklep jest fałszywy. Sygnałem ostrzegawczym dla nas powinien być fakt, że sklep posiada własny formularz płatności lub przyjmuje jedynie płatności zrealizowane przez przelew bankowy.
Czy wiesz, że … W 2020 roku 70% internautów jako formę płatności wybrało szybki przelew przez serwis płatności. PayU jest serwisem płatności, z którego kupujący korzystają najczęściej (wskazany aż przez 53% kupujących). |
Źródło: E-Commerce w Polsce 2020, Gemius
Kolejna rzecz, która powinna przykuć Twoją uwagę to cena produktu. Jeśli wydaje nam się być nierealnie niska w porównaniu do konkurencyjnych sklepów, to istnieje prawdopodobieństwo, że mamy do czynienia z oszustem lub sprzedawcą, który zajmuje się tzw. dropshopingiem. Polega to na tym, że sprzedawca zbiera zamówienia i przekazuje je producentowi, który zajmuje się wysyłką. W tym wypadku należy sprawdzić czas realizacji zamówienia. Jeśli w regulaminie widnieje zapis, że przesyłka dotrze do nas np. po trzech tygodniach od daty dostarczenia środków, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że otrzymamy paczkę z … Chin.
Widziałeś reklamę sklepu internetowego z Googlach czy na jednym ze znanych portali informacyjnych? Niestety nie znaczy to, że sklep jest wiarygodny. Pracownicy działu reklam nie weryfikują firm, które chcą umieścić reklamę w ich medium. Jeśli reklama nie dotyczy nielegalnych lub niedozwolonych treści czy też wulgaryzmów, to z całą pewnością zostanie wyświetlona.
Jeśli zostałeś oszukany przez fałszywego sprzedawcę, to koniecznie musisz zgłosić fakt popełnienia przestępstwa na policję. Pamiętaj, aby przygotować komplet materiałów, które będą dowodem w sprawie. W tym przypadku im więcej, tym lepiej. Z całą pewnością przydatne będą:
1. Twój dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
2. Wydruk potwierdzenia przelewu jako dowód dokonanej wpłaty.
3. Wydruk korespondencji mailowej potwierdzającej złożenie zamówienia.
4. Adres strony internetowej, pod którą działa sklep.
5. Zrzut ekranu z ofertą sklepu oraz datą, kiedy został wykonany.
Sklep, w którym robiłeś zakupy, budzi Twoje wątpliwości i chcesz ostrzec innych? A może wręcz przeciwnie, jesteś zadowolony z obsługi i realizacji Twojego zamówienia? Zostaw swoją opinię na portalu Jakości Obsługi! |
W dzisiejszym świecie, kiedy globalna gospodarka wydaje się być w centrum uwagi, niezwykle istotne jest zrozumienie roli konsumentów. Ich decyzje, wybory i prawa kształtują rynki, wpływając nie tylko...
Czytaj więcejGwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...
Czytaj więcejW dzisiejszym społeczeństwie dążymy do tego, aby miejsca publiczne były bardziej dostępne dla wszystkich, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb i ograniczeń. Jednym z kluczowych obszarów, w którym...
Czytaj więcej