Promocja, która tak naprawdę nie istnieje?

Promocja, która tak naprawdę nie istnieje?

Fałszywe rabaty i zawyżanie cen to niestety bardzo częsta praktyka w wielu polskich sklepach. Rząd pracuje nad nowelizacją ustawy o prawach konsumenta!

Koniec ze sztucznym zawyżaniem cen przed promocją?

Każdy z nas na pewno spotkał się ze sztucznym zawyżaniem cen w sklepie. Sprzedawcy często manipulują cenami produktów tak, aby przyciągnąć klienta, który nieświadomy uzna zakup za niepowtarzalną okazję. Trzeba mieć się na baczności, ponieważ niektóre rabaty tylko z pozoru wyglądają tak atrakcyjnie. W rzeczywistości niejednokrotnie kwota po rabacie jest taka sama bądź nawet wyższa niż sprzed rabatu. Ta nieuczciwa sprzedażowa praktyka – sztuczne zawyżanie cen, aby w dalszej kolejności pozornie obniżyć kwotę – ma wreszcie się skończyć!

- Najczęstsze nieprawidłowości z jakimi spotyka się UOKiK w kontekście sezonowych wyprzedaży to anulowanie zamówień, wprowadzenie w błąd co do warunków wyprzedaży oraz tworzenie pozorów atrakcyjności promocji, podczas gdy cena jest taka sama lub nawet wyższa niż w czasie regularnych zakupów. Przygotowane zmany prawne implementujące tzw. dyrektywę omnibus mają wyeliminować sytuacje, w których sprzedawcy sztucznie zawyżają ceny towarów czy usług tuż przed zastosowaniem obniżek, aby później zachęcać nas do zakupów rzekomo wysokim rabatem - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Co zmieni się dzięki nowej ustawie?

Rząd zajął sie problemem fałszywych rabatów i pracuje nad zmianą ustawy o prawach konsumanta. W projekcie jest mowa o tym, że sprzedawca będzie miał obowiązek informowania klientów sklepu o najniższej cenie danego produktu lub usługi. Jeśli takie rozwiązanie wejdzie w życie, przedsiębiorca będzie musiał umożliwić dostęp do historii cen produktów z ostatnich 30 dni.

W konsekwencji, sprzedawcy nie będą mogli sztucznie zawyżać cen na kilka dni czy tygodni przed wyprzedażą, aby manipulować klientem i zachęcić go do kupna produktu. Konsument, zaś będzie miał wgląd w faktyczną skalę obniżki.

Co ma grozić przedsiębiorcom za fałszywe praktyki związane ze sztucznym zawyżaniem cen?

Jeśli przedsiębiorca w nieprawidłowy sposób informuje o cenach, Inspekcja Handlowa będzie miała prawo nałożyć sankcje do 20 tys. zł. Natomiast, jeśli nieprawidłowości będą się powtarzać, kara może wzrosnąć do 40 tys. zł.

W przypadku, kiedy skala zjawiska byłaby powszechna i naruszałyby zbiorowe interesy konsumentów, wtenczas prezes UiKOK może nałożyć sankcję do 10% rocznego obrotu przedsiębiorcy, jak możemy przeczytać na stronie UiKOK.

Podczas wyprzedaży Europejskie Centrum Konsumenckie Polska przyjmuje mnóstwo zgłoszeń konsumentów którzy mają problem m.in. z wymianą wadliwego produktu, w szczególności, kiedy artykuł był zakupiony w atrakcyjnej cenie. Sprzedawcy preferują zwrot pieniędzy niżeli mieliby dostarczyć nową rzecz, która jest już dostępna w regularnej kwocie.

Wakacje to najgorętszy sezon nie tylko przez wysokie temperatury. Podczas trwania promocji w tym okresie – obniżki na poszczególne produkty lub usługi mogą sięgnąć nawet 80%, ale uważajmy i nie dajmy się zmylić czerwonym karteczkom przy produktach.

 

 

Źródło:wiadomoscihandlowe.pl

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja!

Aktualności

Jak dbałość o środowisko wpływa na postrzeganie firmy przez klientów?

Współczesne społeczeństwo coraz bardziej uświadamia sobie, że konsumpcja nie ogranicza się jedynie do nabycia produktów czy usług. Klienci stają...

Czytaj więcej

Back to School 2025: Kompleksowy przewodnik dla handlu i e-commerce

Sierpień i wrzesień to dla branży handlowej czas ogromnego ruchu i wzmożonej konkurencji. „Back to School” to nie tylko zakupy szkolne – to także test sprawności...

Czytaj więcej

Znamy już wszystkie Gwiazdy Jakości Obsługi 2025! Poznaj tegorocznych laureatów!

Gwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...

Czytaj więcej