Usługi kurierskie pod lupą – czym kierują się konsumenci przy wyborze firmy?

Usługi kurierskie pod lupą – czym kierują się konsumenci przy wyborze firmy?

 

Każdy z nas korzysta z usług firm kurierskich. Jedni regularnie, inni sporadycznie, jednak niezależnie od częstotliwości, kierujemy się podobnymi wytycznymi przy wyborze firmy, mamy swoje przyzwyczajenia i oczekiwania. A jakie nawyki dominują wśród polskich konsumentów? Dowiesz się tego dzięki nam!

 

W maju Polski Program Jakości Obsługi realizował kolejną odsłonę cyklu Monitoringu Branż. Tym razem pod lupą znalazła się branża firm kurierskich. Sprawdzaliśmy z jaką częstotliwością polscy konsumenci korzystają z ich usług, oraz czym kierują się przy wyborze usługodawcy. Poprosiliśmy respondentów także o ocenę firm, z którymi mieli styczność w ostatnim czasie. Wyniki naszego badania, sprawdzicie poniżej.

Na pytanie o częstotliwość korzystania z usług firm kurierskich, zdecydowana większość respondentów odpowiedziała, że robią to kilka razy w miesiącu, ale nie częściej niż raz w tygodniu. Nałogowych użytkowników jest zaledwie 8% - osoby te zamawiają produkty lub wysyłają je za pośrednictwem kurierów kilka razy w tygodniu. Niespełna 1/5 ankietowanych udzieliła odpowiedzi, że korzysta z usług kurierów raz w miesiącu, a 13% korzysta sporadycznie - raz na kilka miesięcy.

 

Zapytaliśmy także respondentów, czym kierują się przy wyborze firmy kurierskiej. Dla większości konsumentów najistotniejsza jest cena – takiej odpowiedzi udzieliło 43% ankietowanych. Lokalizacja punktu nadania lub odbioru przesyłki jest kluczowa dla 27% respondentów, a szybkość dostawy dla 26%. Zaledwie 4% ankietowanych przyznaje, że na ich decyzję ma wpływ funkcjonalność platformy do zarządzania przesyłkami.

 

Czy jest rzecz, której nigdy nie zamówisz za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej? Aż 97% respondentów odpowiedziało, że ma takie artykuły, których nie zamówi, ani nie wyśle poprzez firmę kurierską. W tej grupie największą część stanowi żywność – 33% głosów opowiedziało się, że nie zamawia żywności z dostawą kurierską. Równie sporą grupą są rośliny – tych nie zamawia 30% ankietowanych. Trzecie miejsce zajmują szklane przedmioty z wynikiem 16% głosów. Pozostałe odpowiedzi były udzielane w mniejszości i tak meble otrzymują 8% głosów, dokumenty 7%, unikatowe rzeczy (jak ręcznie robione przedmioty) to 2%, a duże gabaryty to tylko 1% głosów.

 

Podczas badania poprosiliśmy także naszych ankietowanych o ocenienie jakości obsługi w firmach, z którymi mieli kontakt w ostatnim czasie. Oceny były zaznaczane na skali 1-10, gdzie 1 oznacza bardzo słabą obsługę, a 10 rewelacyjną. Wyniki zostały zebrane, a z nich wyliczono średnią ocen dla każdej firmy. Podsumowanie przedstawiono na poniższym wykresie. 

 

Wśród ankietowanych największą grupą były kobiety w przedziale wiekowym 24-45 lat, najmniejszą zaś mężczyźni w wieku 18-23.

 

A Ty z usług jakiej firmy ostatnio korzystałeś? Dobrze oceniasz jakość obsługi?

Podziel się z nami opinią! 

 

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja!

Aktualności

Jak dbałość o środowisko wpływa na postrzeganie firmy przez klientów?

Współczesne społeczeństwo coraz bardziej uświadamia sobie, że konsumpcja nie ogranicza się jedynie do nabycia produktów czy usług. Klienci stają...

Czytaj więcej

Back to School 2025: Kompleksowy przewodnik dla handlu i e-commerce

Sierpień i wrzesień to dla branży handlowej czas ogromnego ruchu i wzmożonej konkurencji. „Back to School” to nie tylko zakupy szkolne – to także test sprawności...

Czytaj więcej

Znamy już wszystkie Gwiazdy Jakości Obsługi 2025! Poznaj tegorocznych laureatów!

Gwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...

Czytaj więcej