10 najważniejszych trendów konsumenckich na świecie. Sprawdź czy też tak masz!

10 najważniejszych trendów konsumenckich na świecie. Sprawdź, czy też tak masz!

 

Rynek ulega ciągłym zmianom przez co na bieżąco musi dostosowywać się do potrzeb i oczekiwań klientów. Technologia, przeniesienie sprzedaży do sieci, wpływ na środowisko i rosnąca świadomość konsumencka spowodowały, że zmieniły się również relacje pomiędzy sprzedawcami a kupującymi. Obecnie klienci mają coraz większe wymagania, coraz mniej czasu i potrzebują prostych rozwiązań. Na podstawie obserwacji specjaliści Euromonitora wskazali 10 globalnych trendów konsumenckich na rynku. 

1. To klient jest specjalistą 

Szukając informacji najczęściej kierujemy pytania do internetowej wyszukiwarki. Jest to najszybsza i najprostsza metoda, szczególnie że to właśnie tam możemy znaleźć największe skupisko fachowców z każdej dziedziny. Jeszcze niedawno dokonując zakupów szukaliśmy informacji u sprzedawców czy wśród danych zamieszczonych przez marki. Teraz polegamy na danych znalezionych w sieci, również tych udostępnionych przez innych klientów. Takie działania klientów powodują, że firmy muszą stale dopasowywać ofertę do swoich odbiorców i zaskakiwać ich swoją ofertą. 

2. Dam sobie radę sam

Ubezpieczenie, pakiet medyczny, konto w banku – dopasowane do moich potrzeb i preferencji? Wszystko to możemy zorganizować sami, bez wizyty w placówce, kontaktu z infolinią, pomocy konsultantów. Konsumenci chętnie korzystają z personalizowanych produktów czy usług dopasowany do nich, dzięki czemu mogą być bardziej elastyczni, zaoszczędzić czas i pieniądze. Korzystając z takiego produktu chcą móc załatwić wszystkie sprawy samodzielnie, bez konieczności kontaktu ze specjalistami. 

3. Produkt na wyciągnięcie ręki

Nie lubimy czekać na produkty, szczególnie na te, za które płacimy z góry. Dokonując zakupu chcemy mieć dana rzecz przy sobie, móc z niej skorzystać. Obecnie konsumenci szukają produktów i usług, które mogą otrzymać od razu. Oczekują natychmiastowej satysfakcji, ponieważ chcą poświęcić więcej czasu na życie zawodowe i inne aktywności. 

4. Mniej znaczy więcej

Jesteśmy indywidualistami, mamy własny styl i chętnie sięgamy po unikatowe produkty. Dzisiejsi konsumenci odchodzą od kupowania towaru produkowanego ma masową skalę, dostępnego dla wszystkich. Wybierają te, które pozwolą im wyrazić siebie oraz szukają lepszej jakości. Zaobserwowano, że klienci cześciej zwracają uwagę na swoje wydatki, odchodzą od nadmiernej konsumpcji na rzecz prostoty i indywidualności. Dodatkowo szukają produktów, które mogą zaprezentować ich status.

5. Plastik za burtą

Temat plastiku, który jest jednym z większych zagrożeń dla środowiska, jest coraz częściej podejmowany przez samych konsumentów. Sprzeciwiają się oni wykorzystywaniu tworzysz sztucznych i kładą nacisk na producentów, aby zmienili materiały opakowań. Widać rosnący trend użytkowania nie tylko produktów ekologicznych, ale i tych opakowanych w materiały biodegradowalne. 

6. Siła konsumentów

Dzisiejsi kupujący mają większą świadomość jak rynek wpływa na różne dziedziny życia, jak ważna jest etyka i zrównoważony rozwój. Konsumenci mają więcej do powiedzenia niż kiedyś i nie boją się tego wykorzystać, co sprzyja rozprzestrzenianiu się trendu. Eksperci Euromonitora wskazują np. na dobrostan zwierząt jako jedną z kluczowych kwestii dla kupujących.

7. Poza obiegiem

Jeszcze nie tak dawno znajomość aktualnych trendów była obligatoryjna. Dawało się odczuć, że jeśli nie znane są nam nowinki danej branży, jesteśmy daleko w tyle. Obecnie klienci nie przywiązują już tak dużej uwagi do tego, aby cały czas  być na bieżąco z tym co w trawie piszczy. Wprost przeciwnie – cieszą się jeśli wypadają z obiegu. Dzięki temu mogą więcej czasu poświęcić sobie, swoim pasjom, rodzinie czy życiu zawodowemu.

8. Wspólnie w sieci

Niemal wszystko możemy robić online – począwszy od zakupów, przez edukacje i nawiązywanie znajomości, kończąc na oglądaniu na żywo wielu wydarzeń kulturalnych. Stały dostęp do internetu powoduje, że kupujący oczekują natychmiastowego działania, współpracy i efektów. Jednak wszystko co konsumenci kupują i doświadczają online, musi autentyczne i realne - jak poza siecią. 

9. Samotni konsumenci

Ludzie coraz częściej decydują się na życie w pojedynkę. Dane z całego świata wskazują bardzo wysoką liczbę jednoosobowych gospodarstw domowych, które przewyższą wzrost pozostałych gospodarstw. Pokolenie wyżu demograficznego odnotowuje wysoki wskaźnik rozwodów, natomiast młodsze pokolenie całkowicie odrzuciło małżeństwo, a nawet konkubinat. Taki sposób życia przekłada się na nasze potrzeby i oczekiwania wobec firm i ich produktów, a także na podejmowane przez nas decyzje zakupowe. 

10. Niezależne od wieku

Niektórzy klienci nie oczekują, że firmy będą spełniać ich oczekiwania, które są zależne od wieku. Aby zdobyć i utrzymać ten typu klientów, marki muszą stale  rozwijać swoje produkty i usługi nawet jeśli zostały one stworzony dla konkretnego grona odbiorców np. dla osób starszych. 

źródło: dlahandlu.pl

Twoja opinia się liczy!

Powiedz innym o swoich pozytywnych i negatywnych doświadczeniach

Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja!

Aktualności

Czy konsument jest ważny? Świętujemy Europejski Dzień Praw Konsumenta

W dzisiejszym świecie, kiedy globalna gospodarka wydaje się być w centrum uwagi, niezwykle istotne jest zrozumienie roli konsumentów. Ich decyzje, wybory i prawa kształtują rynki, wpływając nie tylko...

Czytaj więcej

Poznajcie kolejne Gwiazdy Jakości Obsługi 2024! [AKTUALIZACJA]

Gwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...

Czytaj więcej

Jak sklepy przystosowują się do różnorodnych potrzeb klientów

W dzisiejszym społeczeństwie dążymy do tego, aby miejsca publiczne były bardziej dostępne dla wszystkich, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb i ograniczeń. Jednym z kluczowych obszarów, w którym...

Czytaj więcej

Strefa Gwiazd Jakości Obsługi